onsdag 16 oktober 2013

Älska mig bara mig

Älska mig bara mig av Marie-Chantal Long handlar om Saga, eller Sassa som hon helst vill kallas, som nyss har börjat gymnasiet. Hon får en ny bästa kompis i den frispråkiga utåtriktade Joline. Saga önskar att hon själv var lite mer som färgstarka och modiga Joline och ser ganska mycket upp till henne. Genom Joline kommer Saga i kontakt med politisk aktivism och alternativa livsstilar. De demonstrerar mot flyktingavvisningar och Saga lär sig att det finns något som kallas polyamori, alltså att man är ihop med flera istället för bara med en person. Det spännande nya livet blir ännu bättre när den vackre hemlighetsfulle Lex dyker upp och verkar vara intresserad av Saga. Hemma däremot, är det inte lika kul. Mamma sitter bara deppig och osjälvständig och väntar på att pappa ska komma hem från jobbet och Saga irriterar sig mer och mer på båda två. Älska mig bara mig är en rak, enkel och lättläst historia om de stora frågorna i (tonårs)livet, som kärlek, tillhörighet, vänskap och frigörelse. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar